Už dlouhou dobu zde chcu sepsat nejen co jsem na autě vylepšil, ale i opravil. Občas se hodí mít takový věci po ruce i když doufám, že některý již nebudu potřebovat.
První z takových věcí je oprava autorádia Sony. Při nákupu FoFíka mě vůbec nenapadlo zkontrolovat funkčnost CD mechaniky autorádia. Bohužel časem jsem zjistil, že autorádio CD nepolyká. Při pokusu CD vyjet (nevěděl jsem jestli tam nějaký je) se ozýval pouze rachot.
První boj byl vytáhnout autorádio. K tomu nakonec velmi pomohli členové zdejšího fora Veny a Miri. Na vytažení potřebujete 4 takovéto vytahováky
(nedoporučuju příliš zámečky ničit jinými předměty, můžete se dostat do fáze kdy vám autorádio nepůjde vyndat vůbec). Autorádio povytáhnete odpojte zezadu dva kabely (!!! Pozor nutné mít kod radia pokud nemáte doporučuju nahlédnout sem viewtopic.php?f=227&t=16857) a hurá s radiem domů na stůl.
Autorádio je složeno ze tří částí:
– přední ovládací panel
– rádiová část s zesilovačem atd.
– cd rom mechanika
Samotný rozdělání není nic složitýho. Chce to jen postupně odebírat jednotlivý díly, jak se vám sami budou uvolňovat a zpřístupnovat. Důležitý je zapamatovat si kam co patří a kterým šroubkem to tdrželo. Velmi snadno odhodíte přední panel. Je pouze přišroubován 4 šroubky v rozích a zaklapnut na plastové zobáčky. Jakmile jej vycvaknete zůstane viset na jednom plochým kabelu, který snadno opdpojíte. Ještě pár krycích plechů a zbytečnejch držáků a oddělíte od sebe i cd-rom a rádio (opět spojeny kabelem).
Teď to chce začít opatrněji rozebírat CDrom mechaniku. Kdo se vrtal někdy trošku v PC a rozebíral CD/DVD mechaniky nebude překvapen princip je uplně stejnej.
Uvnitř je laserová optika která čte CD. Ve vrchní části je přítlačný disk, na který je CD při zaklapnutí a zaaretování namáčknuto aby neuletělo. Samotný „polykání“ cd funguje opět dost jednoduše. Při vstupu do mechaniky rozevírá CD jakousi čelist složenou ze dvou pacek. Jedna z těchto pacek (při čelním pohledu levá) při rozevírání zavadí postupně o první a druhý senzor. První indikuje, že se má spustit navíjecí váles, který pomůže CDčku vjet dovnitř na správné místo (proto vám to CD sní z ruky) a druhý indikuje, že je CD uvnitř (tím se zastaví navíjecí válec). Jakmile je CD uvnitř vysune „zadní“ packu která zmáčkne třetí senzor indikující přítomnost CD. Díky tomu se uvolní přední packy, které de-facto zaaretují CD uvnitř aby nevyletělo ven a cd je zespodu přizvednuto a natlačeno na horní přítlačný disk. Vysune se laser a CD hraje. Všechny tři senzory sou jen malinkaté mikro spínače. Problém v mojí mechanice byl právě ve zmíněných packách, byly vyskočené mimo své dráhy a díky tomu zadní neindovala přítomnost CD a přední nemohla dát vědět mechanice, že se pokouším vložit CD. Uvnitř této mechaniky se může pokazit spousta věcí. Bohužel většina z nich bude neopravitelná, laser můžete vyčistit, teoreticky vyměnit, navíjecí motorek taktéž, packy se dají obrousit, přiohnout, ale těžko opravíme mikro spoje na tišťáku. Ostatní věci sou jednoduchá mechanika. Jak má daný systém fungovat pochopíte skutečně při zběžném pohledu (nejlépe na rozdělané a zapnuté rádio). Bohužel já trouba zapomněl udělat asi nejduležitější fotku celé operace a to otevřené a rozebrané mechaniky.
Přesto je duležitý se toho nebát a pokud vám daná mechanika stejně nefunguje není ani co ztratit. Je potřeba zkoušet a zkoušet. Rozdělaný autorádio se dá zapojit i v autě, ale spíše doporučuju trafo s 9-12V a pohodlí domácího stolu.
Poznámka: cd-rom s kryty
Poznámka: vnitřek autorádia
Poznámka: CD-rom mechanika pohled ze zhora
Poznámka: zámeček detail
Poznámka: zámeček detail
Poznámka: zámeček detail
Poznámka: čelní kryt
Poznámka: autárido bez krytu přední části
Poznámka: ovládací panel autorádia
Poznámka: autorádio bez čelního panelu
Poznámka: hlavní konektor autorádia a anténí konektor
Poznámka: díly
Poznámka: díly
Poznámka: cdrom mechaniky ze zhora
Poznámka: kryt cdromu
Zdroj: http://www.ford-focus.cz
Autor: Giggo
Přímý odkaz: http://www.ford-focus.cz/forum/viewtopic.php?f=185&t=26963