Zapojení vyhřívání čelního skla na Focusu 2003 bez přípravy

Díky kamínku od náklaďáku budu měnit čelní sklo. Samozřejmě za vyhřívané. Protože moje auto nemá ani přípravu kabeláže, ani osazený GEM pinama nutnýma ke komunikaci s tlačítkem vyhřívání čelního skla, ani osazenou pojistkovku můstkem pro relé a chyběly konektory nožových pojistek, musel jsem tedy vymyslet, jak vše obejít. Tedy jak vyhřívání zapojit od začátku až do konce. Takto jsem to vyřešil (kurzívou mám značené moje vodiče):

– Tlačítko vyhřívání

Tlačítko naštěstí funguje mechanicky = pouští kostru na černo/bílý drát – C380 pin 5. Stačí napojit z tohoto drátu černý drát a je kostra pro ovládání relé. Protože jsem chtěl zachovat originál kontrolku, musel jsem obejít elektroniku tlačítka, která rozsvěcuje kontrolku. Jednoduše jsem tedy vyletoval příslušnou SMD led, naletoval ji na dráty a plus přiletoval přes odpor 620ohmů na pin 10. Minus jsem naletoval na pin 13, ale tady se váže nějaká zem z tlačítka, takže nakonec musel jít mínus žlutým drátem z tlačítka ven na relé kontrolky. Ledku jsem přilepil oboustrannou páskou na původní místo tišťáku. Tlačítko se pak už jen vymění za původní a táhne se žlutý a černý drát k relátkům.

– Spínání

První relé pouze překlápí ovládací mínus z tlačítka na plus (na prvním fotu je to hnědý drát, později už zmiňovaný černý), protože časové relé umí být ovládané jen plusem. Toto relé umí časovat 0-15minut, na sklo mám nastavené cca 4,5minuty. Další relé rozsvěcuje led kontrolku mínusem, plus je na kontrolce trvalý z pinu 10. Poslední relé v řadě je výkonové relé 70A (na prvním fotu je přívodní červený drát, později správný zelený). Soustavu relátek mám umístěnou u GEMu.

– Připojení z kabiny do pojistkové skříně

Tady byl problém, není prostup do motorového prostoru. Po dlouhé době hledání jsem musel provrtat karoserii vedle pylového filtru. Vrtá se dost špatně, protože mě zaskočila další mezistěna v karoserii. A tato je šikmá, takže vrtání se povedlo na druhý pokus. První bylo v takové pozici, že se nešlo chytit s vrtákem na šikmině druhé přepážky. Nakonec se to úspěšně povedlo napodruhé a dráty se mohly protáhnout ven pod torpédo. U filtru jsem udělal první odbočku k rohu skla, zbytek svazku jsem navrtanou dírou u motorku stěračů protáhl plastovou přepážkou do prostoru motoru a k pojistkovce. U motorku stěračů se svazek opět dělí na odbočku k druhému rohu skla. Výměna skla a jeho připojení proběhne až příští týden.

– Pojistkovka

Ovládací proud k relátkům (červený drát) jsem vzal z pojistky F28 10A (tak je to i v originále). Tuto jsem ale musel dopojit, protože také nebyla. Proud na vyhřívání skla (zelený drát) je z pojistky F4 50A. Tady byl aspoň nachystán přívod proudu originálním propojovacím můstkem. Problém byl sehnat konektory pro malou a velkou nožovou pojistku. Ve Fordu je nevedou jako náhradní díl. Prý si mám koupit celou pojistkovku… Takže vypomohl vrakáč. Dráty jsou nadpojené, protože je to lepší než rozvírat a potom znovu krimplovat fastony a unavovat jejich materiál.

Toto zapojení se velmi blíží originální funkcionalitě, pouze v originálu je vyhřívání blokované až do doby, kdy alternátor dobíjí. Ono 38-40A je docela zátěž na to, aby se to táhlo jen z baterky. Nedovedu si sice představit, že by někdo rozmrazoval sklo bez běžícího motoru, ale takto to Forďáci vymysleli.
Toto se dá řešit taky, např. minus z tlačítka vyhřívání pustit dál přes přepínací relé ovládané kostrou z kontrolky mazání. Pokud motor nemaže, je na přepínacím relé mínus z čidla tlaku a 87a je rozpojené. Vyhřívání tedy nefunguje. Když motor začne mazat, minus se z čidla tlaku ztratí, kontrolka zhasne a relé odpadne = přepne 87 a 87a. Minus z tlačítka vyhřívání je nyní k dispozici pro ovládání vyhřívání.
– Na přístrojovém panelu je to svorkovnice C809, pin19 černo/oranžový drát. Minus na něj spíná/rozpíná tlakový spínač oleje. Tento drát je i na spolujezdcově sloupku na svorkovnici C61 a C63.
No a když jsem to tak pěkně vymyslel, tak to asi ještě dodělám. Takže pokračování příště…

Teoreticky to bude takto:

Tak hotovo. Přidáno rozpínací relé dle schématu a funguje to tak jak má. Po klíčku a bez motoru je z tlačítka výhřívání přerušená ovládací kostra, takže výhřev nejde zapnout. Po nastartování se přepne relé do klidového stavu a spojí ovládací kostru pro výhřev – tedy pokud se zmáčkne tlačítko vyhřívání čelního skla.

Zdroj: http://www.ford-focus.cz

Autor: Petros

Přímý odkaz: http://www.ford-focus.cz/forum/viewtopic.php?f=184&t=35911

Sdílej na...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest