Vylepšení originálního alarmu Ford – FF2 po FL


Ihned po nákupu auta jsem přemýšlel, jak našeho nového miláčka ochránit před silami temnot. Ne, nezbláznil jsem se. Prostě jsem chtěl mít klid. Volbou za rozumné peníze se zdál být originální alarm od Forda. Ve spojení s fóliemi na oknech mi přišla jeho funkce jako dostatečná. Nechal jsem si jej teda aktivovat a do auta dodal originál alarmovou sirénku a zámek kapoty se spínačem.
Po zkouškách jsem ale musel konstatovat, že to ještě není úplně ono. Ta originální sirénka není žádný řvoun – spíš naopak… Takže jsem začal přemýšlet jak to vylepšit. A jak se dozvědět o tom, jestli mi někdo neleze do auta…

Jsou tu tedy návody:
1. Připojení klaksonu k výstupu pro sirénu – hlasitější houkání
2. Připojení mobilního telefonu k výstupu pro sirénu – abyste i na dálku věděli co se s autem děje
3. Přídavné bonusy

Návody jsou pro Ford Focus 2 po faceliftu. Teoreticky platí i pro FF2 před FL (můžou být ale jinak číslovány vývody) nebo pro FF1 – tam budou konektory/piny určitě jinak.

Zjednodušená schémata zapojení – FF2 po FL

Obrázek

Pozn.: Různí výrobci relé mají také různé značení svorek. Ve schématu A1 a A2 značí cívku relé, S je aktivační vstup časového relé. 15-18 je spínací kontakt relé.. Rozpínací kontakt 15-16 pro náš účel nepotřebujeme.

Alarm pomocí klaksonu

Funkce
Jak už jsem psal, fordí sirénka není zrovna moc hlučná (vevnitř to ještě jde, ale zvenku je to bída) a já chci případného zloděje vystrašit víc. Přidal jsem proto relé, které je napojeno na výstup pro sirénu a spíná relé klaksonu = auto klasicky troubí.

Co budeme potřebovat?
1. relé 12 V DC (nejlépe s paticí)
2. dráty (lanko CYKY, průřez 1mm2 – můžete nadimenzovat víc, ale je to zbytečné – stejně tak je zbytečné shánět se po originál drátech Ford), 4 metry nám budou stačit na vše – pozn.: plný drát nekupujte, bude se s tím špatně manipulovat
3. 4 svorky
4. nějaké ty dutinky na zakončení lanek – jednak pro vzhled a pak pro jistotu, že nám dráty ze svorek nevypadnou…
5. elektro nářadí: cvikačky, nůž nebo odizolovávací kleště, lisovací kleště na dutinky, kombinačky, sada šroubováků
6. nářadí na rozebrání pojistkové skříňky u motoru, obložení, demontáž odkládací skříňky u spolujezdce..

Funkce, samotné zapojení
Princip relé – na cívku se přivede napětí a ta sepne kontakt. Na silové kontakty připojíme sirénu alarmu – na jeden přívod cívky relé připojíme výstup pro sirénu alarmu (C100-12), druhý připojíme na zem (např. zásuvka zapalovače). Z relé využijeme spínací kontakt (označen NO). Na jeden přívod přivedeme eletronickou zem (C96-39) a druhý vede k cívce relé klaksonu v pojistkové skříňce v motorovém prostoru (R2-C1-2) nebo ke kontaktu klaksonu v konektoru sloupku řízení (C111-6).

Doporučuji odpojit baterii – ať někde něco nezkratnete!
Zapište si kód autorádia – po připojení baterie zpět se bude hodit!

Postup zapojení

http://adam.iprotebe.cz/alarm/klakson_01.jpg

http://adam.iprotebe.cz/alarm/klakson_02.jpg

Demontujeme odkládací skříňku před spolujezdcem (7x torx 25) a vyklopíme si pojistkovou skříňku u spolujezdce.
K zapojení potřebujeme přívod k siréně alarmu. Ten vede z pojistkové skříňky u spolujezdce (PJB), z velkého oranžového konektoru C100. Siréna je pin 12, originální kabel je oranžovo-zelený

Pozn.: pokud jste před aktivací alarmu a sirénku ještě nemáte, při použití tohoto řešení ji vůbec nepotřebujete – stejně není přes řev klaksonu vůbec slyšet
Zem můžeme přivést ze zásuvky zapalovače nebo zpod zemnícího šroubu u PJB (nebo odkudkoliv). Ze zásuvky: pokud máte konzolu s loketní opěrkou, demontujte levý přední kryt obložení středového tunelu. Tam najdeme konektor, který do středové podlažní konzoly přivádí napětí pro zásuvky. Oranžový drát je napájení 12V, černý zem. Pokud máte středovou konzolu bez loketní opěrky, máte na výběr dvě možnosti.. Buď najdete konektor na stejném místě, anebo demontujte pravý přední kryt obložení tunelu. Tam se dostanete zezadu přímo k zásuvce 12V – barvy drátů jsou totožné. Tenšího oranžového drátu si nevšímejte – slouží k osvětlení zásuvky.
Pozn.: pokud budete chtít napojit k alarmu mobil, od zásuvky si natáhněte i druhý kabel – napájení 12V.
Auto samozřejmě nemusíte rozebírat celé – já jsem si vzal fotku z postupu výměny středové konzoly – abyste viděli, kde je umístěn konektor pro středovou konzolu…

http://adam.iprotebe.cz/alarm/klakson_03.jpg

http://adam.iprotebe.cz/alarm/klakson_04.jpg

Dále potřebujeme elektronickou zem (stačilí i klasická, ale budeme se držet originál schémat a tam se na relé klaksonu přivádí zem označená jako elektronická). Tu si vezmete v PJB, větší zelený konektor C96. Je to pin 39 a kabel je červeno-černý.

Drát ke klaksonu připojíme ke konektoru C111, pin 6 – černo-modrý kabel. Nemusí se tedy jít přímo k relé klaksonu ve FJB. Tím si ušetříte práci s protahováním drátu do motorového prostoru. Ke konektoru C111 je snadný přístup, je pod pojistkovkou, u dveří spolujezdce.

U všech natahovaných drátů si děláme patřičné délkové rezervy.

Když máme vše nataženo, zapojíme a vyzkoušíme. Relé připevněte někam k pojistkové skříňce PJB nebo za přihrádku spolujezdce. Doporučuji připevnit a všechny dráty připáskovat nebo přilepit izolační páskou ke stávající kabeláži – ať nám to vevnitř neštěrchá..
Relé je celou dobu v klidu, napětí je na ně přivedeno jen v okamžiku působení alarmu. Původní funkce klaksonu není ovlivněna vůbec – nemáme ho paralelně k siréně, ale přes relé..

Stav před úpravou
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=sIBvxry1R7s
Tady se může zdát, že siréna houká hlasitě – to se ale jen rozléhá v hale – ve skutečnosti je to bohužel horší…

Stav po úpravě

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gjxk5cNs1Kg

Mikrofon telefonu už nestíhá a já jsem konečně spokojen

Signalizace alarmu přes mobilní telefon

Funkce
Přidáme telefon a relátko, které při alarmu sepne (stiskne) klávesu mobilního telefonu a ten začne volat (rychlá volba podržením tlačítka). Dalším bonusem navíc je potom přibližné vyhledávání polohy (T-Mobile Kde je…) a možnost odposlechu zvuku v kabině auta – viz dále.

Co budeme potřebovat?
1. mobilní telefon s funkcí rychlé volby podržením klávesy – odzkoušené jsou starší Nokie (na dotykáče rovnou zapomeňte!!!), případně účelový GSM modul
2. SIM karta – nejlépe T-Mobile s funkcí Kde je… – jiný český operátor v současnosti vyhledání polohy jako službu neprovozuje – pokud zvolíte jako já Twist, musíte si každý rok na mobil vzpomenout a nakrmit ho 200 Kč – aby nedošlo k deaktivaci karty…
3. nabíječka pro mobil
4. multifunkční časové relé 12 V DC (nebo jednoduché časové relé – potřebujeme funkci zpožděného návratu, nastavení cca 3s) – nejdražší položka, nové cca 500 Kč – jsem případně schopen sehnat o dost laciněji
5. dráty (lanko CYKY, průřez 1mm2 – můžete nadimenzovat víc), 2-3 metry nám budou stačit na vše – pozn.: plný drát nekupujte, bude se s tím špatně manipulovat
6. pár svorek
7. nějaké ty dutinky na zakončení lanek – jednak pro vzhled a pak pro jistotu, že nám dráty ze svorek nevypadnou…
8. elektro nářadí: cvikačky, nůž nebo odizolovávací kleště, lisovací kleště na dutinky, kombinačky, sada šroubováků
9. nářadí na rozebrání obložení, demontáž odkládací skříňky u spolujezdce

Funkce, samotné zapojení
Princip relé už známe.. Proč ale časové relé? Z jediného důvodu. Relé spíná signál ze sirény a ta (při originálním alarmu Ford) vydává zvuk cca 0,5s, pak je 0,5s pauza atd. My potřebujeme pro “stisk klávesy” mobilu minimálně 1-2s. Časové relé dokáže takový impulz protáhnout – funkcí zpožděného návratu. Nevýhodou tohoto řešení je jen to, že při funkci zpožděného návratu relé sepne i při připojení napětí na cívku relé. V zimních měsících a při vybitější baterii se pak může stát, že vám při startování auto zatelefonuje – při startování je pokles napětí tak velký, že relé to při návratu na původní hladinu napětí vyhodnotí jako připojení napětí… Jde případně ošetřit kondenzátorem apod.
Relé má oproti klasickému navíc aktivační vstup. Na cívku máme trvale přivedeno +12V a zem (GND), na aktivační vstup je připojen výstup pro sirénu alarmu. Na spínací kontakt relé je pak připojeno tlačítko mobilu.

Doporučuji odpojit baterii – ať někde něco nezkratnete!
Zapište si kód autorádia – po připojení baterie zpět se bude hodit!

Postup zapojení

http://adam.iprotebe.cz/alarm/mobil_01.jpg

http://adam.iprotebe.cz/alarm/mobil_02.jpg

Nejprve si musíme připravit mobilní telefon. Vložíme SIM, zrušíme vyžadování PINu. Na číselné tlačítko si přiřadíme rychlou volbu – vaše telefonní číslo. Když máte funkci připravenou a s tlačítkem odzkoušenou, nastaveno tiché vyzvánění atd. demontujte kryty telefonu. Tlačítka prakticky všech starších telefonů jsou řešeny stejně – je tam vyboulená kovová ploška, která při stlačení spojí kontakty na desce. My si tlačítko vyvedeme drátově – spojení drátů pak bude znamenat stisknutí klávesy. Vyboulený plíšek této klávesy odstřihneme a drát provlečeme krytem mobilu v místě klávesy. Klávesnici do mobilu zpět dávat nebudeme – protože by mohlo docházet k nechtěným stiskům ostatních kláves – pokud byste aktivovali zámek kláves, telefon nebude volat. Membránku s plíšky tam klidně vraťte – správné tlačítko je vystřiženo, takže to půjde. A navíc budete moct mobil dál ovládat stiskem plíšků..

http://adam.iprotebe.cz/alarm/klakson_01.jpg

http://adam.iprotebe.cz/alarm/klakson_02.jpg

Demontujeme odkládací skříňku před spolujezdcem (7x torx 25) a vyklopíme si pojistkovou skříňku u spolujezdce.
K zapojení potřebujeme přívod k siréně alarmu. Ten je pojistkové skříňky u spolujezdce (PJB), z oranžového velkého konektoru C100. Siréna je pin 12, originální kabel je oranžovo-zelený..
Zem a napájení 12V můžeme přivést ze zásuvky zapalovače. Pokud máte konzolu s loketní opěrkou, demontujte levý přední kryt obložení středového tunelu. Tam najdeme konektor, který do středové podlažní konzoly přivádí napětí pro zásuvky. Oranžový drát je napájení 12V, černý zem. Pokud máte středovou konzolu bez loketní opěrky můžete postupovat stejně a nebo se napojit na zásuvku… Demontujte pravý přední kryt obložení tunelu. Tam se zezadu dostanete přímo k zásuvce 12V – barvy drátů jsou totožné. Tenšího oranžového drátu si nevšímejte – slouží k osvětlení zásuvky.

http://adam.iprotebe.cz/alarm/mobil_03.jpg

http://adam.iprotebe.cz/alarm/mobil_04.jpg

Nastavíme si časové relé pro potřebnou funkci zpožděného návratu – nastavením přepínačů. Čas nastavte jak chcete – minimum jsou 2s, o moc delší čas není třeba. Propojíme dle výše uvedeného schématu. Na přívod napájení připojíme i nabíječku telefonu. Já jsem použil klasickou do autozásuvky – rozebral ji a na přívody připájel dráty. Vše samozřejmě pečlivě zaizolovat. Nabíječka má jednak svou vlastní pojistku, navíc je zapojena v zásuvkovém okruhu – opět jištěno.

http://adam.iprotebe.cz/alarm/mobil_05.jpg

http://adam.iprotebe.cz/alarm/mobil_06.jpg

Po zkoušce funkce hezky vše spojte dohromady, z kabeláže udělejte svazek a přichyťte k původní elektroinstalaci..

http://adam.iprotebe.cz/alarm/mobil_07.jpg

http://adam.iprotebe.cz/alarm/mobil_08.jpg

Já mám celou sestavu zabalenou do protiskluzové podložky – drží mobil na místě kde chci a navíc to neklepe nebo neštěrchá. Místa je u pojistkovky dost – buď vedle rádia nebo nad odkládací schránkou u spolujezdce.
Pozn: U kombíka můžete využít prostor u pravého zadního podběhu – siréna je blízko, napájení můžete vzít ze zásuvky v kufru.
Nakonec uklidíme ten svinčík

U všech natahovaných drátů si děláme patřičné délkové rezervy.

Relé i nabíječka jsou celou dobu připojené – počítejte tedy s mírně zvýšeným klidovým odběrem…

Stav po úpravě

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=B2udQxY3IDw

Kdopak nám to volá??? Deaktivace alarmu hovor nepřeruší – jak jednou relé sepne, tak volá… Možná se vám zdá, že prodleva je docela dlouhá – telefon ale volá hned – to jen můj telefon s Windows Mobile je trošku línější a trvá mu, než se probudí.

Bonus – něco navíc

Zvuk z kabiny
K mobilu můžete připojit bondovku a šikovně umístit v interiéru. Telefon můžete navíc nastavit na automatický příjem hovoru. Zavoláte a máte krásný čistý zvuk z auta. Něco jako krádež v přímém přenosu. No, je to už trošku uchylárna, ale proč to tam nedat – já jsem to pojal jako vylepšení verze, kterou jsem měl ve Fabii..

Co budeme potřebovat?
1. případně HF sadu – bondovku
2. pěnovou oboustranou lepící pásku
3. něco na uchycení kabelu

Postup
Nejprve si nastavíme telefon. Nokia mě vypekla. Po připojení HF se volba automatického příjmu neukáže nebo prostě nefunguje. Proč? Protože jsem měl tichý režim. Typ vyzvánění musí být nastaven na normální nebo vzrůstající.. A jako vyzvánění si vytvořte prázdný zvuk.

http://adam.iprotebe.cz/alarm/mobil_11.jpg

http://adam.iprotebe.cz/alarm/mobil_12.jpg

Lámal jsem si hlavu, kam mikrofon natáhnout.. Jako nejlepší mi pak vyšla mřížka snímače teploty v interieru – dá se tam pohodlně dostat, rozebírání není složité a nasměrování mřížky je ideální. Stačí vycvaknout panel kolem autorádia a povolit 2x Torx 25 a vycvaknout panel s tlačítky (to je tu na fóru už popsáno).. Zvuk je naprosto luxusní.

Určení polohy auta

http://adam.iprotebe.cz/alarm/zamereno.jpg

Určování polohy pomocí GSM není nic moc přesného. Rozhodně nepočítejte s tím, že si pomocí tohoto budete hledat auto na parkovišti u hypermarketu :D . V centru Brna jsem schopen dostat na přesnost do 100m. V odlehlejších končinách – tam kde není tolik vysílačů (BTS) je zaměření míň přesné. Vždy se ale dostanete na přesnost do řádově stovek metrů – pokud už vám auto někdo ukradne/odveze, můžete se alespoň s nějakou přesností dozvědět, kde to auto je. A policie to případně určitě zvládne zaměřit ještě líp.
Jediný operátor, který toto v současnosti nabízí jako běžnou službu je T-Mobile. Služba se jmenuje Kde je… a musíte ji mít na SIM kartě (té v autě) aktivovanou. Zjistit polohu mobilu (auta) pak můžete pomocí SMS, přes wap nebo internet..

Upozornění pro zloděje

http://adam.iprotebe.cz/alarm/mobil_09.jpg

http://adam.iprotebe.cz/alarm/mobil_10.jpg

Sada těchto nálepek stojí nějakých 20 Kč – hezké, ne? Omlouvám se za špinavé auto.

Zdroj: http://www.ford-focus.cz

Autor: Adow

Přímý odkaz: http://www.ford-focus.cz/forum/viewtopic.php?f=185&t=29665

Sdílej na...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest