PTC heater (Elektrický přihřívač)

pokec: viewtopic.php?f=86&t=36623

Puvodne jsem chtel pridavne topeni davat do auta az v zari, ale protoze v kvetnu byla porad jeste zima a na zacatku cervna po ranu 8°C, neodolal jsem a dal se do toho.

PTC heater – pridavne el. topeni. Je to vlastne el. topna spirala, ktera se zasune do bloku klimatizace a (podobne jako fen) ohriva vzduch, ktery kolem ni proudi. Tzn. ze mate v kabine rychleji teplo a i se rychleji zahreje motor.

Tato “legracka” se dodava za priplatek pouze k dieselu (pomalu se zahrivajici motor). K benzinum se nenabizi a ani nedodava. Problem je totiz v napajeni. Topne teleso ma vykon cca 500W (jisteno 80A pojistkou) a nejprodavanejsi benzin 1.6l ma jen 105A alternator. Ve zkratce: kdyz v zime nastartujete, zapnete vyhrivani zadniho i predniho skla, zrcatek a sedacek + k tomu automat sepne PTC, tak se rozsviti kontrolka dobijeni (cervena baterka). Dieselove motory (a benzinova 1.8l) maji alternator 120A, se kterym to jakz-takz funguje.

Pravidla pro zapnuti PTC jsem u forda v prirucce nenasel, ale internet rika:
– zapne se, je-li venkovni teplota nizsi nez 10°C a motor nizsi nez 60°C
– vypne se, je-li venkovni teplota nad 20°C nebo motor nad 70°C
Od zapnuti do vypnuti PTC pracuje na 100%, 66% nebo 33% (3 topne spiraly, kdy pracuji vsechny nebo dve nebo jen jedna).

Vysledkem je, ze u me 1.6 bez PTC fouka teply vzduch nejdrive za 5 minut a s PTC ani ne za 1 minutu. Pro nekoho maly rozdil, ale ve vymrzlem aute s ditetem (tj. bez vyhrivane sedacky) je to hodne velky rozdil.

UPOZORNENI:
u FF2 pred FL s GEMem Ax topeni nefunguje … je potreba vymenit GEM

Co potrebujeme:

1. topidlo – FF2 ma stejne jako mondeo mkIV (oznaceni je rozdilne, ale rozmery sedi); pozor FF3 je rozmerove jine! (vzhledove stejne)
Finis 1727072: Focus cabrio 2006-2010, Focus II 2004-2011, C-MAX 2004-2010, Kuga 2008-2012
Finis 1717061: Mondeo mkIV


2. neco na preprogramovani GEMu a IPC (HEC nebo-li budiku)
3. orech 10 a bit T25
4. cca 45 minut casu
(5. predpripravu)
6. u manuální klimy – ovládací jednotku topení s funkcí PTC topení:
– červené podsvícení 7M5T-19980-Bx (x nahrazuje písmeno, na kterém nezáleží)
– zelené podsvícení 3M5T-19980-Bx (x nahrazuje písmeno, na kterém nezáleží)

u manualni klimy je potreba dodat:
drat bilo-fialovy a vede z C378-5 (konektor klimy) na C103-14 (maly modry na GEMu)
ovladac s koncovym oznacenim Bx (ma navic vestaveny dalsi spinac), pokud ovladac nesezenete, je potreba na C103-14 privest 12V (napr. z radia z pinu, kde se objevi napeti po otoceni klicku do polohy II)
ad 5. Predpripravu overime snadno v motorovem prostoru, zda je osazena pojistka F5 (80A) – takova velika plocha v horni casti. Pokud predpriprava je, dalsi bod preskocime.

Priprava predpripravy

upozorneni:
u FF2 pred FL s GEMem Ax topeni nefunguje … je potreba vymenit GEM

PTC heater potrebuje:
– napajeni topneho telesa – cca 2,5m kabel 10mm2 tazeny z motorove pojistkovky z pozice F5 pres gumovou pruchodku do kabiny do nohou spolujezdce (viz. cerveny)
– kostru napajeni – cca 30cm kabel 10mm2 (viz. modry)
– napajeni ovladani – kabel z pinu 1 ovladaciho konektoru na GEM na konektor C102 pin 5 (uz bude osazen pro jine vyuziti)
– ovladani – kabel z pinu 2 ovladaciho konektoru na GEM na konektor C103 pin 9

Instalace

1. ohnout se k noham spolujezdce

2. sundat kryt stredoveho tunelu v nohach spolujezdce

3a. povolit 5 sroubu vyztuhy

3b. detail schovaneho sroubu vyztuhy

4. odendana vyztuha

5. vyndat plastovou ucpavku (2 srouby), na jejiz misto prijde topna spirala

6. vlozit topnou spiralu – dratama nahoru
(zelene oznacena cast se musi hodne vyhnout, aby tam spirala sla … pokud to nepujde, lze z topne spiraly odsroubovat krytku elektroniky, pak je to o neco snazsi … pokud to nejde ani potom, tak sundat palubku)

7. vratit vse zpet; na fotce je videt modry drat, ktery ukostruje napajeni topne spiraly … original je tazen do motoroveho prostoru ke kostricimu bodu baterky, ale to mi prijde zbytecne

8. pripojit ovladaci konektor

8a. pro C-MAXe:
– demontovat celý plastový kryt řadící páky, povolit její kovovou konstrukci a posunout trochu stranou
– sundat predni dil schranky s loketkou
– sundat plast kolem radicky
– odendat plastovy bok u spolujezdce
– povolit kovovou konstrukci kolem radicky a kolem umisteni PTC
– ohnout kovouvou konstrukci kolem PTC (je nytovana ke konstrukci radicky)
– pak vlozit PTC, vratit vse zpet a natahnout elektriku

9. preprogramovat:
– GEM (PTC heater feature nastavit na ON)


– IPC (PTC status)


Při běžícím PTC topení svítí oranžová kontrolka na budíkách, případně oranžové “i” na FL budíkách.

HOTOVO

Fotka s informaci o funkcnosti:

Zdroj: http://www.ford-focus.cz

Autor: ZaQik

Přímý odkaz: http://www.ford-focus.cz/forum/viewtopic.php?f=185&t=38066

Sdílej na...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest