Oprava recirkulační klapky nad ventilátorem topení

Rozhodl jsem se svoji anabázi s recirkulační klapkou dát i sem, kvůli snadnější dohledatelnosti. I když není tahle porucha moc častá a nijak zvlášť nevadí při běžném provozu, rozhodl jsem se ji opravit protože nesnáším když mi na fofo něco nefunguje. Experti nechť se na mě nezlobí, chtěl bych aby návod byl srozumitelný úplně pro všechny. Toť vše na úvod a pustíme se do práce:

1) Kde je umístěna recirkulační klapka:
Klapka se nachází za přihrádkou spolujezdce. Je součástí motoru ventilace/topení viz foto:


2) Příčina poruchy:
Příčina poruchy je vymletý čyřhan pro hřídelku ovládacího motorku viz foto:


Tato porucha se projevuje buď silným několikerým praskáním při zavírání/ovírání klapky – hřídelka přeskakuje v otvoru klapky, nebo naprostou nečiností klapky – otvor v klapce je již tak vyběhaný že hřídelka motorku nepřenáší žádný pohyb. Klapka uzavírá přes těsnění a to poměrně velkou silou, proto ten otvor v klapce dost trpí. V době kdy jsem klapku opravoval jsem ale netušil že klapku nevypínají koncáky (viz foto:)

ale nějaká proudová ochrana,která je v ovládacím panelu (viz. foto)

Teprve tohle poznání mě posunulo blíž k cíli.

3) Jak na to:
Nejprve odšroubujeme (křížový bitt) a vyjmeme pohon klapky (viz. foto)

Je k němu špatný přístup, ale lze si vypomoci odlepením tepelně izolační hmoty na středovém kanále.
Vzhledem k tomu, že těleso klapky nelze vyjmout bez demontáže celého topení z auta, rozebrání přístrojové desky, rozpojení klimatizace atd., vymyslel jsem jednodušší způsob jak dostat klapku z tělesa ventilátoru. Pokud vyřízneme mřížku, (viz. foto)

lze samotnou klapku prohnout a vyjmout ven. Klapka má oba konce stejné a je souměrná, takže ji stačí otočit a zamontovat výše popsaným způsobem zpět na své místo. Mřížku jsem nahrubo (asi 2 cm od okrajů) odstřihl nůžkami na plech a potom dočistil plátkem pilky na kov a zapiloval. Skříň klapky je i nadále dostatečně tuhá a nedochází k žádným deformacím při fungování klapky. Pro zájemce o ještě preciznější opravu jen připomínám že moje původní klapka byla z černého plastu a jelikož jsem si hned nevšiml že jsou oba konce klapky stejné, koupil jsem na vrakovišti klapku z modelu po FL, která je bílé barvy a je znatelně houževnatější.
4) Jak odstranit příčinu:
Podle mého příčina je v tom, že pohon klapky je příliš silný, ale dá se to poměrně jednoduše napravit vložením odporu před motorek a tím se sníží jeho výkon. (viz. foto)

Mororek se dá rozebrat pomocí plochého šroubováku (obě poloviny jsou asi na šesti místech spojeny plastovými jazýčky). Při zkouškách jsem zjistil že ideální stav je když se podaří ještě zastavit motorek rukou. Podle toho jsme (na tomto místě bych chtěl poděkovat svému švagrovi za neocenitelnou pomoc v oblasti elektro) vybrali vhodnou konfiguraci odporů /odpory jsme tam dali 3 a jsou různých velikostí (celkový odpor je cca 8,92 Ω/0,5 W). Měli jsme co dělat abychom je do krabičky dostali. Vše bylo podřízeno tomu, abychom motorek dokázali rukou zastavit, takže odpory se vybíraly systémem co dům dal. Důležité je nastavit si na zdroji vyšší napětí než je na baterii, my jsme použili cca 14 V/.
Na závěr jsme vodivé části odporů zakápli tavnou pistolí (kvůli případnému zkratu – je tam opravdu málo místa). Vzhledem k tomu že motorek pracuje občas a krátkou chvilku, nehrozí případné zahřívání odporů. Od opravy uběhlo nějakých 8 měsíců a klapka funguje OK.
Chtěl bych ještě dodat že u modelů po FL je jiný motorek klapky než před FL a tak možná u těchto novějších verzí už tyto problémy nejsou.
Nástroje:
trpělivost, křížový šroubovák (bitt), nůžky na plech (asi by fungovaly i zahradnické), plátek pilky na kov (nejlépe jednostranný), pájka, tavná pistole.

Na úplný závěr všem přeji abyste to nemuseli nikdy dělat

Zdroj: http://www.ford-focus.cz

Autor: Jemar

Přímý odkaz: http://www.ford-focus.cz/forum/viewtopic.php?f=184&t=11865

Sdílej na...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest