Oprava Focuse po přetržení rozvodového řemene

Jelikož se mi stala nemilá věc a sice přetrhl se mi rozvodový řemen na autě při parkování, což jsem v prvním momentě netušil,tak po jistých peripetiích s přispěním malé pomoci mého kamaráda a dohledáním drobností na internetu a vašem fóru, jsem usoudil, že by bylo dobré se s vámi podělit o zkušenosti při opravě této závady na autě.
Podotýkám nejsem automechanik,pouze jen pracuji v IT jako systémák a o motorech a mechanice jsem věděl něco málo z průmky,ale jelikož nemám peněz nazbyt pustil jsem se do opravy sám.
Cca pře měsícem jsem dojížděl na parkoviště (koupit cigarety a to den před svatbou mé matky) a při zařazení 2 rychl.stupně motor poskočil a chcípl.Pokusil jsem se opět nastartovat už žel bez úspěchu,i když se nemají auta s katalizátorem roztlačovat,zkusili jsme auto nahodit i takto,ale také bez úspěchu a navíc se mi zdálo že tlačení i přes rychlost jde velice lehce(později jsem zjistil proč) a i startování normálně znělo úplně jinak než klasicky.
Tím začala má sága co s autem.další den v sobotu kamarád co pracuje v autoservisu na Hyundai mi pomohl auto dotáhnout do garáže(děkuji za vynález garáž ) a prý že zjistíme po víkendu co s tím,jelikož máti měla svatbu a kamarád tam hrál na basu.Víkend jsem přečkal a s těžkým očekáváním po různých diskuzích s náhledem vidiny pouze vadného čidla vačky jsem byl poučen co musím sundat,abychom zjistili příčinu nefunkčnosti chodu auta.
Takže jsem sundal plastové kryty na motoru,dále jsem demontoval Intercooler a vyrovnávací hadičky co jsou na něm,Dále šlo dolu víko hlavy válců pod kterým jsme pomalu už viděli zkázu auta,tak jsem ještě demontoval krycí vodící plech na olej nad vačkou a naskytl se nám pohled na 3xkrát zlomené vačky.


Pomalu mě začaly brát mdloby a polévat studený pot,když jsem si vzpoměl žě před měsícem mi můj kamarád mechanik měnil řemenici z důvodu prosakujícího oleje právě po výměně oleje za nový za cenu 8000,- s prací.
Tim se vysvětlilo proč auto šlo lehce tlačit i přes zařazenou rychlost, a sice proto že vačka zůstala v poloze pootevřených ventilů.Dál jsem pak demontoval uložení motoru na pravé straně,abych mohl sundat kryt rozvodů,kde byla další závada a to přetržený rozvodový řemen který byl rozcupovám na nitky.


po půl hodině diskuze s kamarádem mechanikem mi bylo zděleno že by bylo asi nejlepší sundat hlavu válců a zkontrolovat ventily,zdali se náhodou nepotkali s válci, to už jsem málem upadl a ten den už jsem na auto nekoukl.
další den po uvážení zdali to nechat jeho opravit či to poslat do servisu,jsem usoudil,že nemám tolik korunek abych to mohl svěřit odbornému servisu či kamarádovi,který beztak nemá čas,protože dělá dalších spoustu jiných věcí,rozhodl jsem se už tedy smířen s tím v jakém stavu je auto,že to udělám sám pouze s občasnými radami právě toho mého kamaráda.Začal jsem tedy s demontáži všeho co je potřeba na sundání hlavy válců jednak dle Ezolta a také pomalu svépomocí.
Důležité poznatky s demontáží,Uložení kluzných ložisek vačky je třeba dát si stranou tak jak je to na autě,nebo mít návod jak uložení patří,


Po dvou dnech pečlivé a pomalé práce s dokumentací kam co patří a co to vlastně je byla hlava připravena na sundání.Za pomoci kamaráda jsme dle Ezolta povolili torx šrouby pozpátku od 10 do 1 šroubu nejdříve o půl otáčky a pak už normálně,trochu jsme museli hlavou zalomcovat,ale po chvilce byla dole.


A opět další zjištění na přispění do zjištěných závad.3 z 8 ventilů si dali facku s válci v motoru.Nebyli na pohled ohlé,ale měli otist na své spodní straně.Dále tedy následovalo kontrola všech ventilů a jejich dosedacích ploch.Ventily se sundavají tak že nejříve se vyndají rukou hydroštely co jsou pod vačkou,pak se pomocí oříšku z gola sady zhruba velikost 15 (který se nasadí na víčko pružiny držící ventil pomocí půlměsíčků) a kladiva vyťuknou půlměsíčky ven z drážky víčka pružiny,pozor mají snahu odletět docela daleko.Kontrolu rovnosti ventilů jsem provedl pomocí vrtačky a uchycením ventilů do ní a protočením.Po další diskuzi jsme usoudili že 3 ventily bude třeba vyměnit.Takže finální seznam závad byl následující:
nová vačka – 3800,- , nové kluzné ložiska pro vačku(šály) a to pouze origo 1800,- , nový rozvodový řemen + kladka 1600,- , 3 ventily (2 sací a 1 výfukový) 1050,- , nový těsnící kroužek na vačku (simering) 600,- , nové těsnení pod hlavou 780,- , Gufera ventilů 150,- , nový olej do motoru 10w40 1500,- použitý Vstřik 2000,- , o tom vstřiku se ještě zmíním.
Další týden uplynul pozvolným čištěním hlavy válců,pístů,hydroštelů,pružin,ventilů technickým benzínem a odstranování karbonu z jednotlivých dílů,také jsem vyčistil vše co se dalo, co bylo demontováno:vykuová pumpa,termostat,nádobka s aktivním uhlím,věškerá kabeláž v motorovém prostoru.


čistá hlava válců …


čistý prostor válců …

A právě při čistění hlavy válců se objevil poslední problém a to ten že nešel vyndat poslední vstřik,bohužel mou neopatrnou demontáží kterou jsem mimochodem pochytil od mechanika kamaráda jsem tento vstřik jak se říká utrhl.Opět bez rady a pomoci ještě týž den jsem vstřik rozebral a zjistil že jsou ulomené válečky na středním dílu vstřiku.No nic za chyby se platí a sehnal jsem si opět pomocí všemohoucího googla jiný vstřik za 2000,-.
po dalším týdnu čištění a cěkání na objednané díly,mě ještě jednou kamarád pomohl zabrousit dosedací plochy ventilů a hlavy válců pomocí pasty na ventily a vibračního fundamentu připojeného na aku vrtačku.Dobře zabroušený ventil se pozná tak že dosedací broušená blocha jeho i na hlavně válců je matná po celém svém povrchu.Dále následovalo nasazení ventilů do hlavy válců a spojení s pružinou a jejím úchytem pomocí půlměsíčků které zapadnou do drážky čepice pružiny pomocí fundamentu ručně vyrobeného …


Po usazení ventilů,hydroštelů následovalo naposledy za pomoci mého kamoše nasazení hlavy válců další den na blok motoru.Utažení hlavy válců opět dle Ezolta teď od1 do 10 ve 4 stupních pokaždé jiným momentem.Poté mi bylo zděleneno, že už je to jen na mě….to znamená dostrojení komplet auta osazení vačky společně s novými kluznými ložisky, osazení nového rozvodového řemene,vyzkoušení správně nastaveného rozvodu vačka-klika opět dle Ezolta,odvzdušnění palivové soustavy a tady bych podotkl dle Ezolta,ale hlavně díky vašemu foru dle Foki,jediná chvilka u které chtěl kamarád ještě být je první nastartování,které by samozřejmě bez odmaštovače brzch od výrobce Wirth se zápalným bodem hoření 21 stupňů stříknutého do sání ani nešlo…každopádně bez pořádně odzdušněného palivového systému bych také byl v kopru a motor by stejně chcípl.Každopádně po malých problémech se startem(auto stálo cca měsíc rozebrané bez tlaku paliva a tak) a dvojtému odvzdušnění paliva konečně chytlo, zase dle Ezolta samonaprogramování RJ chodem motoru začalo auto být jako před tím… tiché,neklepající,startující na první otočení.
Touto opravou jsem získal mnoho nových poznatků a zkušeností s mým autem.Je velice důležité používat manuál,bez kterého bych to nikdy sám neudělal a v neposlední řadě také číst ve vašem foru,které mi také velmi pomohlo.
Jen bych shrnul že jsem tedy auto opravil sám za pomoci kamaráda k sundání hlavy a nasazení + seřízení ventilů a i on se naučil pár dobrých poznatků o fordech.Až sepíši kompletní podrobný popis celé demontáže,čištění,montáže,seřízení,odvzdušnění a první start + samozřejmě důležité poznatky o dieslových motorech duratecq, hodím sem odkaz pokud Vám to nebude vadit.

Zdroj: http://www.ford-focus.cz

Autor: gubajs

Přímý odkaz: http://www.ford-focus.cz/forum/viewtopic.php?f=180&t=23270

Sdílej na...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest