Jak vyčistit škrtící klapku u benzínového motoru


Možná se někomu z vás stává, že při prvním sešlápnutí plynu v chladném, či spíše mrazivém počasí, lze sešlápnout plynový pedál u benzínových motorů jen s velkými obtížemi. Drží jako přilepený. Když pak pedál povolí, již funguje normálně, lehce. Loňskou zimu jsem přetrpěl, letošní zdá se taky, ale abych otestoval svůj postup, musel jsem se do čištění pustit ještě během chladných dnů.
Rozebrat a vyčistit klapku je úplně jednoduché a nezabere mnoho času. Demontáž jsem začal sundáním spony sací hadice na tělese škrtící klapky. Stačí trochu zapáčit šroubovákem v místě ohybu a spona povolí. Dalším krokem bylo odšroubováním krytu airboxu včetně hadice. Pro lepší přístup jsem sundal i kryt baterie.
Vlastní klapka je přišroubovaná k sacímu potrubí čtyřmi šrouby (torx). Po odpojení konektoru snímače polohy klapky (zmáčknout a stáhnout) a demontování šroubů lze klapku sundat. Doporučuji vzniklý otvor ucpat nějakým hadrem, aby se nemohlo stát, že do sacího potrubí něco spadne.


Klapka je ještě připojena k lanku plynového pedálu. Lanko jsem odpojil odšroubováním třech (torx) šroubů z plechového držáku bowdenu lanka. Tahem vytlačíme pojistku:


Vlastní objímku lanka ještě musíme stáhnout z pryžového silentbloku (lze i rukou) a klapka je volná.
Po sundání hadice sání se na hrdle klapky objeví tento nápis:

Poznámka: překlad chmelko

Opravdu na hraně vlastní klapky a v místě kde klapka uzavírá je nanesena hmota, která je podobná silikonovému tmelu.


Asi z důvodů výrobních tolerancí má za úkol klapku v tělese dotěsnit. Dorazový šroub aretuje klapku v uzavřené poloze a hlava šroubu je taktéž zajištěna tmelem proti povolení. Zajímavé je, že klapka ze strany sací hadice je čistá, z opačné strany, tedy ze strany sacího potrubí jsou na tělese klapky patrné usazeniny:


Vlastní čištění jsem dělal štětečkem a technickým benzínem, který usazeniny z tělesa klapky odstranil, ale zároveň nepoškodil těsnící tmel kolem klapky. Ta nadále těsní (zkoušeno nalitím tech. benzínu na klapku – po minutě jen nepatrný průsak). Klapku jsem nechal oschnout a montáž proběhla v obráceném pořadí. Jen připomínám, že ten gumový silentblok je dobré potřít nebo postříkat nějakým mazadlem (WD-40, MD-sprej), jde pak lépe nasadit do objímky lanka. Stahovací pásku jsem vyměnil za šroubovací, je s ní přeci jen jednodušší práce. Na tu origo nemám kleště.

Doba opravy:

asi 30 minut a to se člověk ani nazapotí.
Nářadí:

plochý šroubovák (demontáž původní stahovací pásky a utažení nové, malá ráčna s nástavcem + torx bitty, technický benzín, malý štětec, kousek čistého hadru, WD40 nebo MD sprej

Test proběhl při -4ºC, klapka jde lehce. Otázkou je, za jak dlouho bude potřeba čištění zopakovat. Vzhledem k tomu, že je to jednoduchý úkon, tak mě to už netrápí

Zdroj: http://www.ford-focus.cz

Autor: Jemar

Přímý odkaz: http://www.ford-focus.cz/forum/viewtopic.php?f=180&t=14085

Sdílej na...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest