Denní světla v ST mřížkách místo mlhovek

Prinasim slibeny navod na instalaci dennich DRL diod misto mlhovek pro FoFo1 po FL. Podle meho se pasky DRL do narazniku po FL moc nehodi, at jsou kdekoli. Patral jsem po moznosti montaze kruhovych svetel, a to i za cenu nahrazeni mlhovek, jejichz vyuziti je v mem pripade naprosto minimalni. Nakonec jsem se odvazil zakoupit novou ST krytku mlhovky a laborovat s ni. Po zjisteni, ze pruchozi prumer je temer 70 mm a vnejsi hrana dosedaci plochy ma presne 80 mm, jsem zakoupil LED DRL MyCarr SJ-288E (prumer svetla 70 mm) s chromovymi krouzky 5 mm. Kupoval jsem tedy:

http://www.e-xenony.cz/vysoce-svitive-l … 70mm-akce/
http://www.e-xenony.cz/prislusenstvi-k- … y-5mm-par/

Dale potrebujeme ST krytky, proda Ford po uvedeni finis kodu 1211505 a 1211506 (cena cca 560 Kc/ks vc. DPH)

A jde se na to …

Po delsim rozmysleni, jak nejvhodneji umistit svetla do otvoru po mlhovkach a mit pritom moznost polohovat je vuci ST krytce, jsem si rozkreslil drzak, ktery mi nejlepe vyhovoval.

Kotovani neni uplne strojarske, ve vykresu jsou rozmery, ktere jsou treba pri prenaseni sablony na plech.

Montaz DRL svetel – mechanicka cast

Vyrobime celkem dva kusy drzaku z pozinkoveho plechu tl. 1 mm, na vykrese je prava strana, leva strana je jen zrcadlove obracena, ohyby samozrejme obracene. Vyrobeny drzak zkompletujeme s cernymi drzaky DRL dodanymi v baleni svetel.

K montazi pouzijeme nerezove srouby s imbus hlavou M5x12 a vejirkove podlozky M5. Matice sestihrane nerez M5, nedoporucuji samojistne, hur se s nimi dodatecne pracuje v otvoru v narazniku. Po smontovani drzaku se svetlem je mozne overit, ze polohu svetla lze nastavovat ve vodorovne i svisle ose, dale je mozne svetlo v drzaku natocit dle potreby.

V narazniku si vyznacime mista na vyvrtani der pro srouby M5.

Na vnejsi dve nozky drzaku pouzijeme srouby M5x25 z duvodu moznosti pripadneho podlozeni a doladeni polohy. Na vnitrni uchyt postaci M5x12. DRL s drzaky upevnime do otvoru v narazniku a podle krytky doladime polohu svetla vuci otvoru v krytce. V mem pripade bylo treba pridat 4 ks
podlozek mezi vyrobeny drzak a cerny drzak dodany ke svetlum a dale 6 ks podlozek pod vnejsi nozky drzaku. Chapu, ze by bylo mozne napriste upravit vyrobeny drzak DRL, ale kdo zkousel v otvoru v mlhovce neco odmerovat, pochopi, ze to jeste dopadlo dobre. Pokud ma nekdo pocit, ze to neni vhodne reseni, muze si drzak upravit. Ja uz na to po dvou dnech ladeni nemam silu.

Upravime ST krytku mlhovky. Svetlo musi volne projit otvorem v krytce, do potrebneho vnejsiho prumeru DRL svetla 70 mm je potreba odebrat cca 2 mm materialu z vnitrni hrany otvoru krytky. Lze to provest bud ostrym odlamovacim nozem, pripadne odbrousit brusnym papirem zrnitosti kolem 80 – 100. Podle tvaru chromoveho krouzku pak provedeme jeste dva vyrezy na uchytky krouzku.

ST krytky zacvakneme do otvoru v narazniku, svetlo by melo byt vycentrovano a cca 3 mm presahovat vnejsi hranu otvoru v krytce. Zacvaknutim chromoveho krouzku se svetlo upevni v potrebne poloze.

Montaz DRL svetel – elektricke zapojeni

Nejjednodussi zapojeni nabizi modul dodavany spolecne se svetly. Ma jen tri pripojovaci vodice – 12V, kostra a signal obrysovek. Staci najit prislusne vodice v motorove elektrice (12V po klicku samozrejme) a zapojeni je za par minut hotove.
Ja jsem sel jinou cestou. Moduly spinani DRL casto zlobi, chtel jsem pouzit nejake trvalejsi reseni. Uz pred montazi jsem pouzival originalni zapojeni dennich svetel pro FoFo1. Kdo to nema pripravene, je to par dratu navic v motorove pojistkovce, jedno rele a jedna pojistka:

Originalne funguje tak, ze rele R12 sepne obvod prednich tlumenych svetel po otoceni klicku do II. polohy. Pod volantem v kabelazi (kousek pred konektorem spinace svetel) ma temer kazdy Focus po FL schovany jednopinovy konektor. Jde o by-pass obrysovek. Pokud se konektor zapoji, funguji v dennim rezimu nejen predni svetla, ale i obrysovky.
Moje puvodni uprava origo zapojeni dennich svetel spocivala v pripojeni civky rele dennich svetel R12 pres napajeni civky rele celniho okna (R13), kde se napeti objevi az po nastartovani. Takto se predni reflektory spinaly az po startu motoru. Zapojeni DRL vyzaduje upravu tohoto obvodu.
Kdo nema zadne jine plany (neni muj pripad), postupuje dle nasledujiciho schematu:

Osadime do motorove pojistkovky rele R14 (bezne volna pozice) dle schematu, napajeni prednich obrysovek je na sedem konektoru v levem podbehu (C70, piny 32 a 33), pripadne je mozne se k vodicum pripojit kdekoli ve svazku k prednim svetlum (nejblize v T odbocce kabelaze pod motorovou pojistkovkou – pozor, spatny pristup). Vlastni rele R14 musi byt petipinove, tedy i s funkci rozpinani obvodu (jakekoli male cerne rele z pred FL pojistkovky, novejsi rele se zlutym pruhem uz jsou jen ctyrpinova). Na pin c. 4 rele R14 pripojime cerveny vodic dennich svetel, ktery cestou ke svetlum rozdelime na dva vodice. Cerny vodic – kostru – lze pripojit kdekoli cestou, nebyl bych to ja, abych to netahl uz z pojistkovky …
Zapojeni v mem aute je mirne odlisne, duvod vysvetlim:

Ponechal jsem stavajici zapojeni prednich reflektoru jako dennich svetel (viz vyse). Pro denni DRL je treba zapojit opet rele R14 v rozpinacim rezimu, napajeni civecky opet pres parkovacky. Rozdil zapojeni je pak v tom, ze na R14 pin c. 5 opet pripojuji predni reflektory. V tomto rezimu rele R14 prepina denni diody a reflektory podle toho, zda sviti parkovacky. Vyhoda je v tom, ze prepinani funguje pri spojeni/rozpojeni by-pass konektoru v interieru. To lze vyuzit pro automaticke prepinani svetel podle svetelnych podminek. Do interieru na to staci instalovat spinac, ktery reaguje na intenzitu svetla, lze koupit napr. zde:

http://www.levnealarmy.cz/eshop/automat … ensor.html
http://www.auto-moto-elektronika.cz/Aut … nac-svetel

nebo zkusit toto:

http://gme.cz/spinac-citlivy-na-svetlo- … 5-p765-377

Tim je prace hotova. Vysledek vypada nejak takto:

Zdroj: http://www.ford-focus.cz

Autor: vitut

Přímý odkaz: http://www.ford-focus.cz/forum/viewtopic.php?f=180&t=37670

Sdílej na...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest